Alt om Svineinfluensa

Her finner du nyttige tips om svineinfluensa og hva du kan gjøre for å forhindre sykdommen. Les om risikogruppene og annet du kan ha bruk for å lære om svineinfluensa.

Svineinfluensa - sprøyt(e) og svineri

Svineinfluensaen (eller svinepesten som den også blir kalt) fyller opp alle fjernsynskanaler, aviser og radiostasjoner. Nye A-kjendiser er helsedirektør Bjørn-Inge Larsen og overlege ved Folkehelseinstituttet Bjørn Iversen. Man kan vel ikke akkurat si at de soler seg i glansen, men de bygger godt oppunder skremmepropagandaen som nå herjer rundt i landet.

Det er grunn til å stille spørsmål, slik professor Per Fugelli har gjort. Det er ikke mange som dør av influensaen, selv om de som gjør det nå er yngre mennesker. Mennesker er mer forskjellige enn de symptomene syke kjenner på. De aller fleste får en mild influensa slik vi har lest, men mange flere enn de som dør eller blir alvorlig syke kan risikere å bli skadelidende av de nevnte leger. Det som gjennomføres nå er et press som for mange kan virke uvirkelig.

Har man skepsis til vaksinen ligger man dårlig an. Har man sprøyteskrekk ligger man enda dårligere an. Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg er en av dem. Det gjør sånne som meg lettere mottakelig for flere av de konspirasjonsteoriene som florerer, som at Stoltenberg-familien tjener grovt på vaksinen eller at influensaen ble laget på et laboratorium på bestilling fra legemiddelindustrien.

De færreste jeg kjenner har tenkt å ta sprøyten. Mange av dem er skeptiske til både bivirkninger og langtidsvirkninger. De eldste i min familie har løst medias hysteri med å bli livredde hjemmesittere. I dag og i går har avisene vært preget av unge mennesker som er døde eller nesten døde, der vi skrekkslagne kan lese om sykdomsforløpet. For sånne som meg, som attpåtil har langt fremskreden hypokondri er dette ikke noe sunt lesestoff. Man kan ikke stoppe media, men at overlegene bygger opp rundt dette er mildt sagt skremmende. For å være ærlig tror jeg ikke det minker antallet syke, men at det i stedet fyller opp psykiatrien.

Hvis dette sterke presset fra alle hold virkelig er fornuftig er strategien feil. I og med at vi er så forskjellige vi er, bør de samme legene snakke mer om alternativer for de som ikke ønsker sprøyten eller ikke tør å ta den.

Etter at denne svinepesten brøt ut har norske myndigheter og helsepersonell mer og mer fremstått som klønete amatører. Vi burde kunne forventet noe mer når vi lever i verdens rikeste land, med de ressurser vi da har råd til å ta i bruk.

I min familie vasker vi hender og unngår å bli hostet på. Hvis det skulle bli aktuelt tar vi barna ut av barnehagen. I mellomtiden trøster jeg meg med at ingen jeg kjenner er syke.

Vi har gardert oss med Tamiflu som vi anser minst farlig av alt det som er farlig. Selv om flere av oss er astmatikere har legene bare oppnådd å nå ut til sine egne, de som følger blindt legenes råd og de som ikke er redd for å bli stukket med sprøyter.

Det er ikke noe nytt at media følger strømmen. Det er heller ikke noe nytt at det som kjent er kun døde fisker som følger strømmen. Det siste finnes det selvsagt unntak på, men den norske legestand bør lære med om menneskets forskjellighet før de setter i gang slike ødeleggende kampanjer. Først da vil informasjonen de sender ut bli lyttet til av alle. - Inlegget er skrevet av Svein Inge Olsen.